Drifting Citron and the Villains 2020
two-channel video installation with a lenticular image and scent with diffuser / a projector, monitor, speaker with ethernet, lenticular image(a2 size), citron peels and blended scents with diffuser / 2'51" continuous loop
< Drifting Citron and the Villains, 2020 >, which is an extension of Lee’s previous work < A Death Fantasy for the Sunrise, 2018 >, is a collage of moving images that visualises a break from organic rules that are difficult to escape. The image of the sun rising and setting indefinitely was cracked in < A Death Fantasy for the Sunrise, 2018 >. In the same way as in the previous work, the system of nature was defined as the highest object of irresistibility and the image of 'fruit' was used as another symbol of natural circulation in this work.
Should the fallen fruit grow back into a tree or rot and become dirt? The escaping attitude to oppose the cyclical movements of life, death, and eternity disassembles and reconstructs natural images, and at the same time gives active power to the symbol: the fruit. The overcoming movement of citron fruit, which is released from a set sequence and a prescribed movement and floats freely without the force of gravity, acts as a fantasy icon that relieves the sense of helplessness and obsession in the real world.
< 부유하는 시트론과 악당들, 2020 >은 2018년 작업인 < A Death Fantasy for the Sunrise(일출의 죽음에 관한 판타지) >의 연장선에 있는 무빙이미지 콜라주 작업으로, 벗어나기 어려운 유기적 규칙으로부터의 탈피를 시각화한다. 전작에서 자연의 흐름을 항거불능의 최상위 대상으로 규정하고 무한히 뜨고 지는 해의 이미지에 균열을 가한 것과 궤를 같이하여 본작에서는 또 다른 자연 순환 상징물로서 ‘열매’ 이미지가 차용되었다.
추락한 열매는 다시 나무로 자라거나 썩어서 흙이 되어야만 할 것인가? 생과 죽음, 영원의 고리로 묶여있는 순환적 움직임에 반하고자하는 탈피적 자세는 자연적 이미지를 해체하고 재구성시키는 동시에 상징물인 열매에 능동적 동력을 부여한다. 정해진 순서와 규정된 움직임에서 해제되어 중력의 힘을 받지 않고 자유롭게 부유하는 시트론 열매의 현실 극복적인 움직임은 현실세계의 무력감과 강박을 해소시키는 판타지 아이콘으로 작용한다.
presented @ 공간저쪽, Busan, Korea
as part of the show, '추락판타지01: 부유하는 이탈자' 2020